Vilken "panschis"!


Flora. Bilden lånad av Aftonbladet

Hästar blir som regel inte mer än mellan 20 och 25 år, ibland mer, ganska ofta mindre. Jag har träffat ett antal hästar i mina dagar, varav tio passerat 30 år. En ridskola som jag jobbade på för massor av år sedan hade nästan bara ridskolehästar över 20 år. De ansågs vara stabilare i humöret och mer godmodiga rent allmänt, något som är ett måste för en ridskolehäst. Den äldsta som gick tre timmar per dag var då 28 år gammal och var jättepigg och glad. Sånt är kul att se!
Jag hittade en liten artikel om Flora, som är landets äldsta häst. En shettis, som hunnit bli inte mindre än 41 år gammal! Grå är hon såklart, men hon verkar ha livsgnistan kvar eftersom hon jagar ut hunden ur hagen när hon får en chans :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0