Kväll hos oss

Jag är ingen hurtbulle när det kommer till matlagning. I hate it. Men ikväll blev det potatisgratäng (eftersom Peter anmälde sig som frivillig potatisskalare bara för att jag skulle göra gratäng, hehe) och till det köttfärsbiffar, eller vad man nu vill kalla dem.


Snabbt recept på mina köttfärsbiffar: (som Peter inte för sitt liv lyckas härma fastän han vill)
800 g nötfärs
1 ägg
1 dl mjölk
1, 25 dl ströbröd
1 mellanstor gul lök
1-2 krm av salt och vitpeppar
1 tsk socker gör att man får finare stekyta, är dock frivilligt.

Hacka löken och blanda ihop ägg, ströbröd o mjölk. Det ska inte vara slabbigt utan halvhårt, så att det sitter fast när man lyfter upp det man blandar med (jag tar en gaffel). Låt svälla i ca tio minuter så det blir hårt och sen blanda ihop allt i en bunke. Salta och peppra med ca ett par kryddmått av varje. Vill man ha fin stekyta på biffarna kan man hälla i en tesked strösocker också, avsevärd skillnad! (Här skiter vi som sagt i om det är socker i maten, det finns ju i allting mer eller mindre..)

Ta ungefär 1 rågad matsked köttfärsblandning och blöt händerna, rulla "klutten" som om du skulle göra en jätteköttbulle under minst 30 sekunder. Platta ut till ca 0,5-1 cm tjocklek och stek på medelvärme. Vänd efter ca 1 minut och upprepa så de steks ungefär tre-fyra minuter totalt. Om man ogillar blodigt kött som jag alltså :o)

Sedär ja, nu fck ni ett recept, det var första gången! (På DEN HÄR bloggen alltså. Ska nog skapa en ny kategori och lägga in ett par andra recept från min gamla blogg nu direkt, det kommer jag glömma bort annars..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0