Fly Lady-Veckans schema

Nu ska jag försöka inspirera lite. Jag har tidigare tjatat om det där med Fly Lady. Att det är så bra och sådär. Eller hur? Nu ska jag försöka bevisa det med :o)
Veckan som gått har ju varit lite special eftersom vi flyttat. Inte alldeles lätt att köra på små steg och sådär i ett sånt läge. Men när man fixar i ordning går det ju hyfsat.

Jag föresatte mig att få ordning på Lucas rum först av allt, eftersom han påverkas mest av flytten rent mentalt, och att få en sån ordning så att han känner att han trivs var viktigt kände jag.
Så hans rum och vardagsrummet, där han spelar spel och ser på tv, kändes viktigast. Plus köket, att det var funktionsdugligt.
Nu ska vi ju få nya köksluckor och lister och nytt handfat och Lucas rum ska tapetseras om osv, så det är väl fortfarande lite "special". Men vi kör på med vad som går, helt enkelt.

Här är i alla fall lite bilder som jag tog på Lucas rum. Nu är det snäppet finare där eftersom stereon är inkopplad och alla sladdar är ur vägen. Även lampsladden.



Hans rum ska tapetseras om pga de förra hyresgästernas klantiga spacklingar och dörren ska också bytas på av samma anledning. (bilden överst visar dörren, kolla storleken på en spackel-lagning! )
Han har inte så mycket på väggarna eftersom det inte är så stor idé att sätta upp innan lägenheten skulle besiktigas (idag) och nu är det ju lika bra att vänta tills det är omtapetserat..

Vi har också hunnit ge Tim sitt rum, men det är inte klart, hans soffa har inte kommit än, så det visar jag en annan dag. Men en bild på honom i sin nya spjälsäng får ni:

Första natten i nya sängen med alla tillbehör. Inga konstigheter!

 

Veckans Fly-Lady Schema ser ut såhär:

Morgonrutin: Bädda sängarna. Äta något och mata & kissa djuren. Swish and swipe (snabbstädning) av toaletterna. En tvättmaskin sätts igång.

Kvällsrutin: Shina sinken (diska och fixa spis och bänkar). Hänga tvätt om det inte redan är gjort. Vika in hängd och torr tvätt. Fem minuters rensning av hot spot (just nu en låda som packas upp troligen). Förbereda morgondagen; lägg fram kläder, fixa matlåda, ställ klocka, förbereda Tims nattflaska.

Om jag gör det här morgon och kväll så blir mycket per automatik. Varje dag gör jag också något mer. Ägnar ett skåp lite extra uppmärksamhet (plocka ur , rensa bort, torka, ställ in) Eller torkar lite lister. Eller lägger alla filmer och spel på sin plats. Samlar ihop tvätt. Tömmer sopor. Vad som helst.

Mer än så ska inte göras, just nu. Det räcker till att börja med. Små steg mot ett stort resultat!

(Och ja, allt ska göras varje dag.)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0