Fattig man gör så gott han kan..

Egoinas Mamma ställde en intressant fråga. Nämligen Fattiga-Finns de? (direktlänk till inlägget)

Enligt Em så är det att vara fattig "att leva på existensminimum (pengar till mat och hyra) så länge att man har förbrukat alla reserver så som hela kläder, solgt allt som kan säljas för pengar och det inte finns någon hjälp att få utöver X antal kronor som du/ni vet att ni måste klara er på till nästa månad. Man väljer säsongsbetonad mat för det att äta sallad vintertid är för dyrt. Man cyklar många kilometer för att spara 20 kronor på att köpa vissa saker till hushållet billigare. DET är att vara fattig i mina ögon."

Jag kan till viss del hålla med. Man är inte rik när man går på soc. Men man klarar sig utan större problem, åtminstone har alltid jag gjort det. Jag har inte behövt leva på kål och potatis, utan jag har lätt kunnat äta ute minst en gång varannan vecka och ändå haft råd att köpa godis, läsk och kakor och pålägg som jag vill ha osv.
Jag hävdar att det beror på att jag gjort det till lite av en sport att vara prismedveten och att ha koll.


Priskoll kan generera pengar till en extra fika, t ex!



Några prisjämförelser som jag sparat MYCKET på genom åren. (Jag hade 3 katter och Lucas fanns.)

Kattmat Whiskas torrfoder 2 st 2 kg-påsar a´36 kr=72 kr. (Det gick åt 2 påsar av det märket).
VS
Kattmat Eldorado torrfoder 1 st 2 kg-påse a´17 kr. (Katterna åt mindre men mådde bra av det märket.)
Besparing: 55 kr/mån.

Kattsand Pussi 5 kg-påse 2 st a´62 kr=124 kr
VS
Kattsand Eldorado 5 kg-påse 2 st a´22 kr=44 kr (Den här sorten klumpade sig bäst dessutom!)
Besparing: 80 kr/mån.

Blöjor Pampers 4 paket a´125 kr=500 kr (Dessa läckte dessutom)
VS
Blöjor Euro Shopper 4 paket a´89kr=356 kr (Dessa sög upp mer innan man behövde byta)
Besparing: 144kr/mån.

Pytt i Panna Felix Krögarpytt 1 kg påse 2 st a´47 kr=94 kr
VS
Eldorado Pytt i Panna 1 kg påse 2 st a´20 kr=40 kr
Besparing: 54 kr.

Min besparing på bara dessa varor VARJE MÅNAD blev 333 kr totalt. Bara genom att jag inte betalade för ett märke.

Att jag inte heller rökte eller sprang på fester och på krogen gjorde så klart sitt till. Jag levde knappast i lyx, men det var inget ovanligt att jag gick och köpte mig en tidning t ex.

Som sagt, uttrycket "fattig" är ganska diffust. Men för mig betyder fattig att man inte har tak över huvudet eller mat för dagen. Att leva på existensminimum är fullt gångbart om man bara tar reda på sina rättigheter, för socialen har en hel del skyldigheter om man börjar kolla.
  • Familjer med barn har t ex rätt att ha en fungerande tv från ca 1 års ålder för att utöka ordförråd bl a.
  • Man har rätt att ha en cykel per person i familjen.
  • Man har rätt att få respengar och pengar till uppehälle om man vill göra något med barnen på sommaren (Har själv fått pengar för att åka till en djurpark med Lucas, samt bo på hotell en natt med honom plus matkostnader där.)
  • Som förälder har du också rätt att få pengar för att resa till ditt barn vare sig ni bor ihop eller ej.
  • Är du på besök i en annan kommun och inte har pengar till hemresa så måste socialen i den kommunen gå in och betala hemresan dit där du är skriven.
Fler exempel finns, men det är också alltid en individuell bedömning som ska göras.

Jag är i alla fall glad att jag inte lever på socialbidrag. Det är en lättnad! För det krävs alltid en massa motprestationer när man går på soc. Man ska vara på praktiker och man ska söka jobb på en omöjlig
arbetsmarknad osv.


Nu ska mitt jobb här hemma påbörjas. Tim kommer snart att vakna och vill ha blöja och mat, och sedan är det garderober som ska fyllas med kläder och kartonger och annat som ska bäras ut i förrådet.. Fullt ös!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0