Julutmaning

Hittade en julig utmaning hos Alisa och känner att det kan vara passande :o)

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Jadå, det har jag gjort, fast inte hela dagen. Men det var snarare ett privilegium än en tråkighet, eftersom det var jättemysigt att få börja julafton med att fodra 30 hungriga hästar och vara där, med havre, halm och granris som fixade julstämning.. Samt en stilla ridtur i snön innan man åkte hem till familjen. Härligt!

Bakar du något till jul? vad?
Nja, är inte så mycket för att baka faktiskt. Men pepparkakor försöker vi fixa lite med, Lucas gillar det massor.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med bara ett par som "ögon" tack.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
knäck kan man ju inte köpa, så det får man göra själv, men sen är det mest fabriksgodis hos oss; romerska bågar, wienernougat och aladdin samt lite annat..

Knäck eller ischoklad?
Knäck utan mandel tack.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Vi har två faktiskt.. en svart med mossa och svampar, traditionell. Och en lite sötare, röd med tomtar på.

 

Här är den lite sötare ljusstaken :o)

 


Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake? Både och, vi har ljusstakar i alla rum utom vardagsrummet, där vi har en stjärna istället eftersom det blir finast så.


Vill du ha julkort med brevbäraren eller i mailen?
Helst med brevbäraren men jag blir glad oavsett.

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Vi kör på lite vitt och ljusblått eftersom vi tyvärr bara har för korta julgardiner i år, alla fönster här är superbreda, och det känns lite onödigt att köpa nytt när vi ska flytta knappa två veckor efter jul..

När julpyntar du hemma?
Första advent är standard för mig.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Haha, nä, det är lite svårt eftersom jag hittills aldrig bott på samma ställe mer än max två jular efter varandra, däremot har vissa tomtar sin givna plats sedan länge hemma hos mina föräldrar, men det är av praktiska skäl mer än något annat..

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Julgransbelysning och stjärna samt glitter.

Har du ett färgtema i granen?
Nix, i början var det rött, sen blev det blått för jag hittade billiga kulor som var blå. Nu vet jag inte vad det blir.

Levande gran eller plastgran?
Hemma hos oss: Plastgran, mest för att det är mest ekonomiskt, och för att vi ändå aldrig är hemma på julen..

Hur ser din julfrukost ut?
Lussekatt och julmust

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Nä, om det inte räknas att kolla på Kalle Ankas Jul och slå in de sista klapparna?

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg (Blossa)

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Blossas

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Apelsiner.

Vilken är din favoritjulskiva?
Avskyr julskivor, men låten "mer jul" är rolig och den hör jag gärna!

Vilken är din favoritjullåt?
"Mer jul", som sagt..

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Köttbullar och potatisgratäng.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Inte ett smack. Möjligen skivar jag grönsakerna.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Blä, vörtbröd..

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Kräkvarning på båda.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Nej tack, det är inte gott.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust. fast helst vatten

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Vi har inga speciella julrecept.

Tittar du varje år på Kalles julafton?
Jajemen!

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Tomteverkstaden, och arakuan, den där när kalle får spatt på fågeln. Min morfar älskade den och satt alltid och härmade fågeln..

Brukar du titta på Kan du vissla Johanna?
Nä, jag såg det när jag var yngre men det är så tråååkigt

Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Näe.

Har ni tomte hemma?
Nä, senaste tio åren har det varit dåligt med det. Mormor brukade vara tomte för ingen annan ville, haha.

Köper du julklappar till många?
Nja, i år blir det mycket färre än andra år eftersom vi får tänka lite ekonomiskt pga flytten..

Tycker du att det ska vara julklappar till alla eller bara barnen?
Till alla! Självklart!

Tycker du att julklapparna ska vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Ju färre jag behöver slå in desto gladare är jag, avskyr det verkligen...

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Vilket som.

Roligast att få i julklapp?
Något jag önskat mig

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? En massa inredning till vår nya lägenhet, eftersom vi nu bor i en trea och hamnar i en femma, det lär behövas lite för att täcka alla rummen :o)

 

Sådär. Orkar du anta utmaningen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0