Städhjälp av en flygande tant?!

När jag skulle flytta i augusti 2008 så visste jag att det skulle bli drygt. Det fanns så oerhört mycket saker, och så väldigt lite plats. Att Lucas hade en väldig massa saker som han inte behövde eller ens tittade åt var nog inget unikt, men det var ju sånt han KUNDE TÄNKAS börja leka med endera dagen. Eller något.
Jag resonerade som de flesta andra när det kommer till rensning och röjande. "Bra att ha".

Men så hittade jag Skrubba. Ett forum där man avhandlar städning och rensning samt lite röjande. Men även en del tekniker som skapats av en flygande dam i USA. Marla. Eller Fly Lady som hon kallas.
Det kan verka knasigt, men hon förespråkar att man ska städa ungefär en kvart åt gången. Sätta en timer på 15 minuter, sen fokusera. Jag tyckte det lät dödslöjligt, vad hinner man på en kvart liksom?
Jag valde dock att testa att göra en så kallad decluttering på 15 minuter, och det här är bildbeviset på hur mycket man hinner på en kvart:

Jag vet inte, men jag tror att de flesta kan få bättre ordning i sina hem med hjälp av de tekniker som Fly Lady förespråkar. Man får ju inte rörigt på en dag, så att förvänta sig att få fint på en dag är knappast realistiskt det heller.. Lite i taget är nog mer realistiskt, och lär man sig att även en liten insats är ett steg närmare ett fint hem så känns det inte lika stressande. Åtminstone var det så för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0