Så jävla irriterande med allt gnäll

Få saker är så huggna i sten som Jul. Alla vet att den 24/12 då är det Julafton. Alla vet att det är då man förväntas köpa klappar, julmat och gran. Det är då man ska ha julpyntat och alltså ha införskaffat adventsljusstake och/eller julstjärnor. Allra minst.
Ändå verkar det komma som en smärre chock för många att julen är på gång.
Sällan har folk så kass planeringsförmåga som i juletider. Man borde väl kunna planera lite i förväg och handla årets utbud av tomtar på julafton eller mellandagarna, när de är prisnedsatta? På så sätt har man lite nytt och fräscht julpynt nästa år. Men nej, det går ju inte, för då är alla pengarna slut. Den som har pengar till annat än hyra och el har det bra. Mat.. jamen det blir ju en faslig massa julmat över som man kan äta i flera dagar! Tur är det för vissa.


Att köpa klappar på andra tider än i november eller december verkar folk vara oerhört främmande för, trots att det inte tär lika hårt på ekonomin att göra så som om man köper allt sista månaden eller veckan innan jul. Nej, det är bättre att lösa klapparna med avbetalningsplaner och SMS-lån som man sen betalar med nya SMS-lån.
Varför är mig en gåta. Är det inte lättare att planera långt i förväg och försöka tänka på att INTE skaffa sig skulder i onödan?

Att vägra åka i skytteltrafik mellan flera olika släktingar som prompt ska beundra släktens nykomlingar är något som också kostar, och som vi i den här familjen vägrade. Vill de träffa Tim så får de komma hit, eller vänta tills VI vill åka till dem. När ekonomi och tid finns. Men många åker mellan flera släktingar under jul. Också det kostar pengar.

Jag blir allvarligt talat lite full i skratt när jag hör folk oja sig över sina nya skulder och lån. Jamen skyll dig själv, tänker jag. Kall och hård. För jag tycker verkligen så.
Ska man hålla på och köpa klappar på avbetalning eller ta lån för att ha råd med julmaten, då är det fan i mig på tiden att man lär sig att planera lite. Antingen prioriterar man lite bättre vad gäller klappar, man MÅSTE inte köpa dyra klappar, bara de är någorlunda genomtänkta. Och man borde ärligt talat inse att efter jul är det en hel månad innan man får mer pengar. Vad är problemet? Man hinner spara rätt mycket på ett år, för det är så lång tid man har på sig att få ihop pengar till julfirandet, om man bara försöker.

Socialbidragstagare kan OCKSÅ spara, jag har erfarenhet så jag törs säga det. Jag gick på soc i flera ÅR och hade okej med pengar ändå. Klappar var aldrig ett problem. Man måste bara se till att ta ut pengarna ifrån kontot och spara dem hemma eller hos någon, så att man inte får avdrag på sin norm för att man plötsligt har sparkapital.

Så ärligt talat. Försök planera lite. För allas skull. I synnerhet din egen. JAG skiter i om folk får ta lån eller krediter, men det är väldigt störande att var man än går få höra folk som gnäller på sin situation. Det är ingen annan än man själv som skapar den, så knip igen och ta ansvar för att försöka planera tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0