En tråd jag startade på FL

Jag har precis startat en tråd på Familjeliv. Jag HOPPAS att folk svarar, och att den tas seriöst, för jag har faktiskt funderat på det här. När man är HELT ensam med ett barn och inte har vare sig bil, körkort eller pengar (socialbidrag) hur löser man då vissa situationer UTAN att vara en dålig förälder?

-->Tvätta. Tvättstugan ligger som regel i ett hus längre bort eller åtminstone i källaren. Hur gör man om man har en spädis som ligger och sover när man måste tvätta? Är det okej att springa iväg till tvättstugan några minuter, även om man inte haft råd att skaffa en babywatch? Eller ska man helt enkelt vänta på nästa tvättid och hoppas att ungen inte sover då?

-->Ungen är sjuk. 40 graders feber. Du har ett papper som MÅSTE in till Försäkringskassan IDAG annars får ni inga pengar alls. Vare sig från socialen (som vill se att du söker alla bidrag du kan för att försöka stå för din egen försörjning) eller Försäkringskassan. Packar du ner ungen i vagnen trots febern eller struntar du i att lämna in papperet?

-->Du har 300 kr kvar och har ett recept som kostar 299:- som är på en medicin som kan underlätta det rätt mycket för ditt barn om det blir sjukt. Samtidigt börjar blöjor och mat sina. Vilken prioritering gör du?

-->Handla. Ungen sover i spjälsängen (0-12 månader gammalt barn) och är lite hängig och har haft diarré så blöjorna är helt slut, den sista är på rumpan. Affären ligger nära, det tar 5-7 minuter att gå dit och handla och sen ta sig hem igen. Hade du gått dit när ungen sover?

Många fler exempel finns. Jag har själv varit utsatt för samtliga. Frågan är om jag valde samma lösningar som andra, eller om det är okej att välja att t ex lämna sitt barn i ett "gott syfte" och skynda sig så mycket man kan enligt FL-folket?

Vi får se!

Kommentarer
Postat av: M

Bara att börja jämföra sig mot andra på familjeliv är fel, de sitter bakom en skärm och kan ljuga bäst de vill och trycka ned andra.



Ungen är sjuk: Ja men visst, varför inte ta en lite promenad? Nerbäddad i en vagn och samtidigt får barnet lite luft. Kanske somnar barnet också och får lite nya krafter. Jag tar själv ut mitt barn när han är sjuk i vagnen för att köpa mjölk, lämna papper eller om det är nått som faktiskt måste göras.



Tvätta: Jag följer exemplet med 0-1 månad. Nej jag hade inte vågat lämna, första barnet och man är hispig nog som det är. Kanske hade jag försökt med bärsjal och promenera fram och tillbaka till källaren. Alt ringt från mobil till mobil och skaffat min egen babywach. Comviq kompis är tjusigt billiga grejer ;)



Du har 300kr kvar: Mat, blöjor osv ABSOLUT, är barnet friskt så behövs inte medicinen precis nu. Men jag hade nog handlat det absolut viktigaste och försökt ha kvar lite pengar.



Handla: Sista blöjan, ja det är tufft. Diaré tyder på magsjuka och de är ju inget man vill smitta vidare. Jag hade sprungit i absolut nödfall, hade jag haft grannar jag kan prata lite med alt hälsa eller en annan barnfamilj i samma port hade jag kunnat fråga dem om lite hjälp.



Men all heder åt ensamstående, de fixar en hel del situationer de ställs framför och deras barn blir inte sämre än andras.

2010-01-12 @ 16:10:25
URL: http://www.mazlin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0