Socker hit och socker dit

Jag blir så trött.
Alla vet att socker är skadligt för tänder och hälsa.
Japp. Så är det. Men bara för att man ger sitt barn läsk eller godis (oavsett veckodag) så betyder inte det att man är en dålig förälder. Faktiskt!

Jag tittade in på Familjeliv idag igen, och i vanlig ordning så möts man av dessa ständiga diskussioner om socker hit och dit.
Någon hade startat en tråd där man skulle redogöra för när man slutade blanda ut läsken med vatten åt sitt barn. Jag kunde bara inte hålla mig. Jag började asgarva. Ursäkta, blanda ut läsk med vatten? Har aldrig hört talas om det. Känner ingen som gjort så. Och jag har ett rätt stort kontaktnät.

Men okej, det kanske är ett bra drag att blanda ut hemskheterna med vatten för att minska ner på sockret. Eller så kan man ju helt enkelt ge fan i att ge barnet läsk alls, om det nu är så hemskt?!

Lucas har fått läsk, saft, O'boy och annat att dricka sedan han var yngre än ett år. Dessutom har han fri tillgång på godis här hemma. Finns det så får han ta, vilken dag det än är. Men så tar han också bara någon eller några få bitar. Eller ett glas. Han ser ju att så gör jag och Peter, vi häver inte i oss något, så varför ska han göra det? Det är ingen som kommer och tar det för honom, så han ser väl inget behov av att "hamstra" godis och annat.

Det fanns en tid när jag försökte köra med lördagsgodis, men jag gav upp det rätt omgående, för han bara tryckte i sig godiset då, jämfört med när han hade tillgång till godis alla dagar, då tog han så lite att den totala veckokonsumtionen låg på ungefär en tredjedels vanlig godispåse.  Vad hade NI valt?

Detta är dock bara något som fungerar med LUCAS. Tim kanske inte alls blir sån och då får han väl köra med något som passar honom. Alla barn är individer, och som förälder är det ens jobb att vara lyhörd för vad som passar just ens eget barn, inte att följa strömmen bara för att man ska göra det.

I mina ögon visar man att man är en bra förälder när man väljer att tänka på sitt barns bästa genom att hitta på egna lösningar istället för att tvunget göra så som alla andra gör bara för att man "borde". Det kräver lite mod, men det brukar också ge resultat på sikt.

Vad tycker DU?

Kommentarer
Postat av: sossessa

Jag vet inte faktiskt... alltså, åt den där sockerdiskussionen på fl skrattar jag bara :-D men angående godis...



Jag är total godis"gris" - har ett nästintill osunt förhållande till godis och sockerkickar och slänger mig verkligen över påsar och proppar i mig till jag mår illa. Mina föräldrar höll hårt på lördagsgodis och kanske är det anledningen till hur jag har blivit. Johan är nästan likadan (fast inte lika beroende). Min bror däremot äter knappt godis alls. Vänner till mig när jag var liten hade fri tillgång - jag åt alltid massor där men inte de...



Tänker att det kanske snarare är en personlighetsfråga än att det hänger på lördagsgodisbeslutet. Men visst gör man godiset extra laddat genom att tillföra förbud vissa dagar och fritt fram andra.



/sossessa

2009-12-09 @ 07:28:55
URL: http://sossessa.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0